11 نوامبر 2022- یک مطالعه ی جدید نشان داد که یک ارتباط قوی بین هیپوگلایسمی نسبی (RHG) و آشفتگی روانی در بیماران دیابتی بدحال، و همچنین بین هیپوگلایسمی نسبی با مرگ این افراد وجود دارد. گزارش این مطالعه در ژورنال دیابت، سندرم متابولیک و چاقی: اهداف و درمان، منتشر شده است.

هیپوگلایسمی نسبی، عبارت است از کاهش قند خون به میزان 30 درصد و یا بیشتر نسبت به سطح قند خون معمول بیمار قبل از بستری در بیمارستان(تخمین زده شده بر اساس هموگلوبین  A1C). مقدار قند خون در هیپوگلایسمی نسبی به میزان قند خون در هیپوگلایسمی مطلق کاهش نمی یابد. در حقیقت در هیپوگلایسمی نسبی، علائم هیپوگلایسمی زمانی که مقدار قند خون بالاتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر است، ظاهر می شود.

روان آشفتگی یا دلیریوم، یک وضعیت عصبی شایع است که با تغییر در شناخت و اختلال هوشیاری مشخص می شود و اغلب در بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه (ICU) مشاهده می گردد. افراد مبتلا به دیابت که به شدت ناخوش هستند، ممکن است هیپوگلایسمی نسبی (RHG) را تجربه کنند، که یک افت زیر محدوده هدف برای قند خون طبیعی (BG) است. اما تحقیق یا تحلیل کمی در مورد این اتفاقات انجام شده است.

هدف از این مطالعه بررسی شیوع و اهمیت بالینی اپیزودهای هیپوگلایسمی نسبی (RHG) در بیماران دیابتی بدحال بود.

در این تحقیق، حداقل 12 گزارش از مقدار قند خون بیماران با سابقه دیابت که بیش از سه روز را در بخش مراقبت های ویژه (ICU) گذرانده بودند، به صورت گذشته نگر گنجانده شد. یک حادثه ی هیپوگلایسمی نسبی به عنوان افت سطح قند خون بیمار به میزان بیش از 30٪ نسبت به قند خون معمول بیمار-تخمین زده شده بر اساس اندازه گیری هموگلوبین A1c او در زمان پذیرش- تعریف شد. محققان نتایج افراد با و بدون اپیزودهای هیپوگلایسمی نسبی را مقایسه کردند. در تجزیه و تحلیل نهایی در مجموع 113 بیمار بررسی شدند.

یافته های کلیدی این مطالعه به شرح زیر است:

·        در 73 بیمار یا 64.4 درصد از بیماران، هیپوگلایسمی نسبی شناسایی شد.

·        اپیزودهای هیپوگلایسمی نسبی به طور قابل توجهی با شیوع بیشتر روان آشفتگی در افراد بستری در ICU مرتبط بود.

·        خطر بیشتر مرگ 28 روزه نیز در این افراد مشاهده شد، اما از نظر آماری معنی دار نبود.

·        خطر مرگ و میر کلی برای بیمارانی که اپیزودهای RHG بیشتری را تجربه کردند، به طور قابل توجهی بالاتر بود: 57.1 درصد برای بیش از چهار رویداد در مقابل 15.4 درصد برای سه تا چهار رویداد (P  = 0.006)؛ و در مقابل 15.1 درصد برای یک تا دو رویداد(P= 0.003) .

محققان به این نتیجه رسیدند که "هیپوگلایسمی نسبی (RHG) یک مشاهده مکرر در میان بیماران دیابتی بدحال است و با مرگ و میر و شروع روان آشفتگی و هذیان مرتبط است.

برای مشخص کردن مزایای کاهش اپیزودهای هیپوگلایسمی نسبی (RHG) با اهداف قند خون انعطاف‌پذیرتر و شخصی‌شده‌تر، آنها مطالعات آینده‌نگر بیشتری را توصیه کردند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/relative-hypoglycemia-linked-to-increased-mortality-and-delirium-in-critically-ill-patients-study-102111?infinitescroll=1